Wat is een eiwitrijke lunch? 

Een eiwitrijke lunch voorziet jou voor een groot deel in je dagelijkse behoefte aan eiwitten. Voor een volwassen persoon is de dagelijkse behoefte aan eiwitten ongeveer 90 gram. Dit kan je bijvoorbeeld verdelen over 3 soms 4 eetmomenten (als je nog een eiwitrijk tussendoortje neemt). je ontbijt, lunch en diner maak je eiwitrijk en je eet tussendoor eens een ei of plakjes vleeswaren. Eiwit zit vooral in vlees en zuivelproducten (of erwten en plantaardige varianten).

Niet alleen de absolute hoeveelheid eiwit is van belang. Met een eiwitrijke lunch bedoelen we ook dat je, naar verhouding, weinig koolhydraten eet. Een stuk fruit als dessert kan altijd, maar als je 4 sneetjes brood of een bord vol aardappelen of pasta neemt, dan spreken we niet echt van een eiwitrijke lunch, maar van een “normale” of “koolhydraatrijke” maaltijd. 

Je kunt prima een volkoren snee brood als lunch eten, beleg deze dan rijk aan magere vleeswaren en plakjes gekookt ei. Lekker met tomaat of komkommer voor de vezels. Zo wordt het weer eiwitrijk.

7 Voordelen van een lunch met veel eiwitten

Laten we eens kijken waarom je een lunch zou nemen die hoog in eiwitten is en lager in koolhydraten. Er zijn namelijk meer voordelen dan je zou verwachten.

1. Geen cravings

Eiwitten verzadigen goed en zorgen voor een stabielere bloedsuikerspiegel na de maaltijd ten opzichte van koolhydraten. Hierdoor blijf je de hele middag verzadigd zonder last te hebben van cravings. Als je collega’s om 15.00 uur langskomen met snoep of taart is het veel makkelijker om nee te zeggen. Je voelt een stabiele energie en het is geen probleem om te wachten met eten tot je thuis bent voor het diner.

2. Geen onnodige suikers

We overschatten vaak de hoeveelheid koolhydraten die we nodig hebben. Zelfs wanneer je van plan bent om na je werk te sporten heb je tijdens de lunch niet veel koolhydraten nodig. Stel dat je de dag ervoor gesport hebt, dan heeft je lichaam bijna 24 uur de tijd gehad om de glycogeenvoorraad in de spieren weer aan te vullen: met je diner van de dag ervoor en vervolgens met je ontbijt. Dat is voor normale inspanningen meer dan voldoende.

Bovendien kan je ook bij een eiwitrijke lunch best een stuk fruit eten. En als je behoefte hebt aan een extra boost voor een stevige training neem je later op de dag, idealiter een uur van tevoren, een stuk fruit.

3. Je verbrandt meer vet

Wie de hele middag stilzit of rustig in beweging is hoeft dus geen onnodige calorieën in te nemen. De koolhydraten die je niet gebruikt worden namelijk opgeslagen als vet. En als je aan een bureau zit of je wandelt rustig rond in een winkel dan kan je prima functioneren zonder extra suikers.

Sterker nog, omdat je geen koolhydraten inneemt en je bloedsuikerspiegel stabiel is zal je lichaam makkelijker overschakelen op vetverbranding. Wie een slimme lunch neemt kan de hele dag vetten verbranden, ook al heb je een zittend beroep.

4. Het herstelt je spieren

Je spieren herstellen en groeien vooral ‘s nachts, maar dat wil niet zeggen dat er overdag niets gebeurt. Het herstel vindt bijna de hele tijd plaats, behalve tijdens inspanning en stresssituaties. Als je rustig werk hebt en je geeft je lichaam voldoende voedingsstoffen, en dus vooral eiwitten, dan kan je ook tijdens de dag je spieren laten herstellen van een intense work out.

5. Verzeker je ADH in eiwitten

Het klinkt nogal voor de hand liggend, maar een eiwitrijke lunch helpt je om je dagelijkse behoefte van 90 gram aan eiwitten te behalen. Als je bij je lunch vooral koolhydraten zou innemen, dan moet je dit ‘s avonds goedmaken en bijna 50 gram eiwitten binnenkrijgen met je diner, wat best lastig is. Het spreiden van je eiwitbehoefte maakt het veel praktischer om je dagelijkse totaal te behalen. 

6. Spaar je koolhydraten voor later

Het omgekeerde is ook waar. Wat je niet eet tijdens je lunch mag je compenseren op een ander moment. Koolhydraten zijn lekker en goed voor je; het probleem is dat we er snel te veel van eten. Vooral door het eten van snacks en desserts en bij sociale gelegenheden zoals verjaardagen krijgen we vaak een overvloed aan suikers binnen. Door je koolhydraatinname overdag te beperken kan je je op een sociale bijeenkomst later op de dag net iets meer veroorloven. Niemand zal begrijpen hoe jij op elke feestje al die koolhydraten kan eten zonder aan te komen.

7. Scherpere focus

Een eiwitrijke lunch is niet alleen ideaal voor je lichaam, maar ook voor je mentale focus. En dat heeft alles te maken met het stabiliseren van je bloedsuikerspiegel. De energiedip die we kennen wordt veroorzaakt door (snelle) suikers. Deze komen namelijk heel snel in je bloedbaan waardoor je lichaam gaat overreageren met insuline. Hierdoor worden de suikers massaal uit de bloedbaan gehaald waardoor jij je futloos voelt.

Met een eiwitrijke lunch, laag in koolhydraten, voorkom je dit. Ideaal dus als je belangrijk werk te leveren hebt of als je een saaie vergadering moet bijwonen. 

 

0 Reviews

Write a Review